RECENZE: Básníci čekají na zázrak, ale marně

Hrdinové zůstávají, poetika básníků mizí. (zdroj: Bioscop)

Šestý díl legendární a už dávno zlidovělé série Básníků se po necelých 13 letech snaží navázat na poetiku a hravostsvých svých předchůdců. A i když je tu několik zajímavých momentů, diváci na zázrak i poetiku dřívějších dílů budou čekat jen marně.

Hlavním tahounem všech dílů Básníků bylo nerozlučné přátelství Štěpánka a Kendyho (Pavel Kříž a David Matásek), stejně jako naivní veršíky, vtipné úvodní písně a animace a hlavně snaha hrdinů najít své místo na světě. Z toho všeho v šesté části, nazvané Jak básníci čekají na zázrak, zbývá jen velmi málo.

Nesetkáváme se tu už s naivními mladíky, kteří si rádi užívají, jsou hraví a neberou se moc vážně – hrdinové dávno dospěli, jsou z nich padesátníci. Takže Štěpánek už nebásní jako dřív a nešeptá dívkám sladké veršíky do oušek. Teď má dvanáctiletého syna (Filip Antonio) a je vdovcem, takže se snaží poprat se svou novou rolí a postarat se o své dítě. Syn zase má za cíl najít tatínkovi novou partnerku a sobě maminku, což je možná tím nejzajímavějším v celém filmu – jen škoda, že diváci už dopředu vědí, kdo tou maminkou nakonec bude.

Přátelství je pryč

Poetika vymizela i z nerozlučného přátelství obou hlavních mužských hrdinů. Zatímco dřív bez sebe Štěpánek a Kendy nedali ani ránu, teď se maximálně občas sejdou v restauraci a zběžně si popovídají u jídla. A oba se spíš snaží konečně v životě něčeho dosáhnout . Kendy chce od reklam přejít k filmu a konečně uspět, Štěpánek je tentokrát zástupcem primářky v nemocnici a bojuje pro změnu s novou ředitelkou, kterou se nečekaně stává naše stará známá Vendulka utěšitelka (Eva Jeníčková) z prvních dílů Básníků.

Světlé momenty filmu přicházejí, když se tu potkáváme s bývalým prefesorem z gymnázia, ztvárněným opět Josefem Somrem, který si svou klasickou věcnou tvář zachovává i na nemocničním lůžku a nezklouzává do jinak šedé dějové linky nových Básníků.

Snad nejhorší na filmu je, že je přímo přecpaný nejrůznějšími produkty a reklamními výrobky. Product placement je sice obvyklou součástí filmů a seriálů (zkrátka nějak se jejich výroba zaplatit musí), ale tohle už je až moc. Produkty jsou všude, kam se jen divák podívá, takže člověka pak spíš napadá, jestli seznam výrobků, které ve snímku musejí být, nevznikl dřív než samotný scénář.

Když to vezmeme kolem a kolem, nejnovější díl Básníků toho mnoho ztratil, něco nového zajímavého v něm najdeme a nakonec se zřejmě stane dalším vydělávajícím pokračováním téhle oblíbené série, protože diváci Básníky zkrátka mají rádi. Ale i když je jasné, že už od hrdinů v jejich věku nemůžeme čekat totéž, co v prvních dílech, je to škoda, protože přesně to dělalo Básníky tím, co diváci milovali a co nás dodnes okouzluje.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry